Vanliga frågor

LÄS / LADDA NED INFORMATION FRÅN LANDSTINGET OM VAL AV HÖRSELHJÄLPMEDEL
Fråga: Varför är det viktigt med leverantörsoberoende?

Svar: Flera audionommottagningar ägs av tillverkare av hörapparater. Det innebär en intressekonflikt för audionomer som arbetar. Då utgår man tillverkarens produkterbjudande och prioriteter. En leverantörsoberoende audiom som Lyhörd utgår utifrån patientens behov och prioriteter och rekommenderar det som är bäst för patienten bland många olika tillverkare.

Fråga: Vad kostar ett hörselprov?

Svar: Från 1/1 2020 har Region Stockholm beslutat om patientavgift om 100kr – Frikort gäller och det är gratis om man är äldre än 85

Fråga: Behöver jag remiss?

Svar: Nej, ingen remiss behövs. Välkommen att boka tid.

Fråga: Kan ni remittera till öronläkare?

Svar: Ja, vi samarberar med Hötorgets Läkarhus och remitterar till Prof Dr Matti Anniko

Fråga: Vad kostar hörapparater?

Svar: Från 600kr, läs mer under hörapparater

Fråga: Hur gör jag om jag har haft hörapparat ett tag och vill byta?

Svar: Vi kan gör en behovsbedömning för att avgöra om dina medicinska eller funktionella behov har förändrats. Boka tid för hörseltest/behovsbedömning.

Fråga: Kan jag prova en hörapparat och lämna tillbaka om jag inte är nöjd?

Svar: Ja, absolut. Du får prova hörapparaten i 30 dagar och lämna tillbaka eller byta om du inte är nöjd.

Hörseltest & konsultation. Ingen remiss behövs

Hörseltest – Utprovning, justering och service av hörapparat – Hörselskydd – Hjälpmedel